Jeg liker å dele litt av prosessen, for selv om resultatet kan se enkelt ut, så ligger det ofte mye leting, prøving og feil inni det.
1. De første skissene
Jeg skisser ofte mens jeg jobber med noe helt annet. Notatboken og iPaden er fulle av små røffe skisser, eller mer som visuelle notater. Hjertet i
Forever U startet som en enkel form – nesten barnslig. Det var viktig for meg at det ikke ble for perfekt. Kjærlighet er sjelden perfekt.
2. Jakten på riktig tekstur
Betongvegger er noe av det mest ærlige jeg vet om. Jeg bruker ofte foto fra bakgater i Valencia og Oslo som utgangspunkt. Det harde, ru og ujevne skaper en råhet som myke symboler står utrolig godt mot.
3. Fargene – der magien skjer
Fargelaget er alltid det punktet hvor jeg kjenner at bildet “puster”. Her eksperimenterte jeg lenge for å få hjertet til å gløde uten at det ble for polert. Jeg ville ha en energi som føltes levende – nesten som om hjertet var i bevegelse.
4. Balansen mellom søtt og sterkt
Dette motivet kunne fort blitt for søtt. Derfor brukte jeg kontrastene aktivt. Det varme mot det kalde. Det runde mot det kantete. Det naive mot det voksne. Det er i spennet mellom disse tingene at jeg føler motivet fikk sjelen sin.
5. Den siste finpussen – den som ikke synes, men merkes
Når jeg nærmer meg slutten, handler alt om små detaljer som kanskje ikke er synlige for øyet, men merkbare i helheten. Lys, skygger, tekstur-mix og de siste prosentene som gir bildet dybde.